Regler og rettigheder for udenlandske medarbejdere
De generelle rettigheder og forpligtelser er de samme for udenlandske ansatte, som for alle andre ansatte. Det betyder, at dine udenlandske ansatte skal behandles på lige fod med dine danske ansatte.
For eksempel skal lønnen og kontraktens indhold for dine udenlandske ansatte være det samme, som det du normalt ville tilbyde en dansk ansat i samme stilling. Dog er der enkelte vigtige bestemmelser, du skal være opmærksom på, når du beslutter dig for at ansætte udenlandsk arbejdskraft.
Når du ansætter udenlandske medarbejdere, har de også rettigheder, men hvilke? Skal de have en ansættelseskontrakt og hvad skal den indeholde? Er der en lovbestemt minimumsløn, du skal overholde? Hvilke regler er der omkring sikkerhed og helbred? Du kan finde svarene i vores brochure omhandlende regler og rettigheder. Det kan også være en god idé at uddele brochuren til dine udenlandske medarbejdere.
Rules ang rights - when working in Denmark (PDF på engelsk)
Know your rights and obligations (PDF på engelsk)
Rettigheder og regler for udstationerede medarbejdere
Hvis du som arbejdsgiver tilegner dig udstationerede medarbejdere (medarbejdere, der er udsendt af deres europæiske arbejdsgiver til at udføre arbejde i Danmark) gælder der særlige regler.
Det er Arbejdstilsynet, der er myndighed på området. På deres hjemmeside workplacedenmark.dk kan du læse nærmere om de rettigheder, der omfatter sikkerhed, helbred og arbejdsforhold for udstationerede arbejdere i Danmark.